امام علی(ع) قوانین علمی و روالهای اجتماعی را به رسمیت میشناسد/ در برابر علم و تاریخ فروتن است
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۴۸۱۲
قبادی با بیاناینکه وظیفه یادگیری سلوک از امیرالمومنین امام علی(ع) است، گفت: ایشان در برابر علم، تاریخ و جامعه فروتن است و قوانین علمی و روالهای اجتماعی را به رسمیت میشناسد. نهجالبلاغه گویای دانشی آسمانی است.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: سومین کنگره بین المللی «امام علی پژوهی» با محوریت «فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی(ع)؛ بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی، چالش امروز و طرحی برای فردا» امروز (سه شنبه، 14 آبان ماه) برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنابر این گزارش، «حسینعلی قبادی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: امام علی (ع) همراه پیامبر(ص) و پا به پای ایشان، در همین عالم ماده، مسیر سخت رسالتهای جدید دین را پیمود. ایشان قرآن را در حد کمال فهمید و معنا کرد. علی(ع) با عشق به قرآن و پیام وحیانی آن، خود را به اندازه و حدّ فهم از قرآن گستراند و تعالی بخشید! و امروزه وظیفه ما نیز آن است که از علی سلوک فهم بیاموزیم، اهلیت و صلاحیت پیدا کنیم تا نوشتهها و گفتههای امام علی (ع) با ما گفتوگو کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: امام علی(ع) در تمام دوره مسئولیت خود همینگونه عمل کرد. در جنگ صفین به رأی عامه مردم گردن نهاد و از قدرت حکومت به عنوان «استدلال مافوق» استفاده نکرد. همچنین امام علی (ع) فرمود: «خداوند از عالمان و دانایان و دانشمندان پیمان گرفته که در برابر ظلم ظالمان و گرسنگی گرسنگان سکوت پیشه نکنند» و رأی مردم را نیز یک معیار میدانست چنانچه فرمود: لَولا حضورُ الحاضِرِ و قیامُ الحُجّۀِ بوجودِ الناصِرِ، و ما أخذ َاللهُ عَلَی العُلَماءِ ألّا یُقارُّوا علی کِظّۀِ ظالِمٍ و لا سَغَبِ مظلومٍ... (خطبه 3، معروف به شقشقیه).
وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) مناسبات اجتماعی و قراردادهای مدنی را در چارچوب قراردادها و مناسبات، حرمت میگذاشت و اخلاق، حقیقت و عدالت را فدای قدرت نمیکرد. و سرانجام نیز اخلاق و اولویت عدالت بر هر چیز دیگر، موجب کشته شدن قدرت (علی) شد؛ اما بیرون از چارچوب نظام اجتماعی، علی(ع) در ساحت فردی و ایمانی و دینی و علمی و اخلاقی و معنوی و الهی، ترازی داشت که پس از پیامبر (ص)، احدی بدان دست نیافت!
قبادی اضافه کرد: با این همه ایشان این مراتب فضل خود را اسباب تفوق و برتری در نظام اجتماعی قرار نداد، چنانچه می فرماید: «أَیهَا النَّاسُ، إِنَّ لِی عَلَیکُمْ حَقَّاً وَلَکُمْ عَلَیّ حَقٌّ: فَأَمَّا حَقُّکُم عَلَی فَالنَّصِیحَةُ لَکُم وَتَوْفِیرُ فَیئِکُم عَلَیکُم وَتَعلِیمُکُم کَیلا تَجهَلُوا، وَتَأدِیبُکُمْ کَیما تَعلَمُوا وَأَمَّا حَقِّی عَلَیکُم فَالوَفَاءُ بِالْبَیعَةِ والنَّصِیحَةُ فِی الْمَشهَدِ وَالمَغِیبِ، وَالإِجَابَةُ حِینَ أَدعُوکُم وَالطَّاعَةُ حِینَ آمُرُکم » (ای مردم مرا بر شما حقی است و شما را بر من حقی. اما حقوق شما بر من، دلسوزانه با شما رفتار کردن و رساندن حق و حقوق شما به دست شما از بیتالمال و آموزش شما و پرورش و کارآموزی [توانمندساختن همه جانبه] شماست. [معلوم میشود که حقوق مردم اعانه دادن به آنان نیست بلکه رشد و توانمندسازی همه جانبه آنان است] اما حقوق من بر شما، وفاداری است در پیمان، دلسوزی و همراهی در همه حال، پاسخگویی به فراخوانیهای من و پذیرفتن اوامر و فرمانهای من).
وی تاکید کرد: درس مهم این گفتار، به رسمیت شناختن حقوق مستقل شهروندی و احترام به شخصیت فرد فرد اعضای جامعه است. امام علی (ع) در روابط ویژه با نخبگانِ ترازِ اول رازهایی از گنجینۀ دانش خود میگشاید، ازجمله: به کمیل بن زیاد النخعی فرمود: «ها أنَّ هاهُنا لَعِلماً جَمّاً (و أشارَ بِیَدِهِ الی صَدرِهِ) لَو أصَبتُ لَهُ حَمَلۀً» (ای کمیل! اینجا (اشاره به سینهاش) علوم فراوانی انباشته است اگر برای آن، حاملانی مییافتم! که نیافتم! آشکار میکردم)، همچنین فرمود: «ایها الناس، سَلُونی قبلَ أن تَفقِدوُنی! فَلَأَنا بِطُرُقِ السماءِ أَعلَمُ مِنّی بِطُرُقِ الأرضِ قَبل أن تَشغَرَ بِرِجلها فتنَۀٌ تَطَأُ فی خطامها و تَذهبُ بأحلامِ قومِها» (ای مردم از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید! من به راههای آسمانی داناتر از راه زمینی هستم! ...).
وی اظهار کرد: در عین حال امام علی(ع) این علم را مایۀ فخر و برتری نمیداند و در برابر علم، تاریخ و جامعه فروتن است و قوانین علمی و روالهای اجتماعی را به رسمیت میشناسد و خطاب به فرزندش امام حسن (ع) میفرماید: «اءَيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ اءَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي - فَقَدْ نَظَرْتُ فِي اءَعْمَالِهِمْ، وَ فَكَّرْتُ فِي اءَخْبَارِهِمْ، وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ، حَتَّى عُدْتُ كَاءَحَدِهِمْ، بَلْ كَاءَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ اءُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ اءَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ ...» (من تاریخ گذشته را به نحوی خواندم که گویی با آنان زندگی کردم ...» یا اینکه همین امام در جایی دیگر اشاره به اموری میفرمایند که در آینده رخ خواهد داد و آسمان آبستن آن امور است و علی (ع) آن امور را در متن «آینده»ها میبیند و میشناسد درحالیکه اکثر مردم اسیر زمین هستند و غرق در مسایل جاری از خواستهها و آرزوهای طول و دراز).
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: این نوع دانش از ماهیتی شگفتانگیز نشأت میگیرد و در نهج البلاغه، مواضع فراوانی وجود دارد که دانشهای اظهار شده در آن، رنگ و بوی دیگری دارد و گویی از انسان صادر نشده و ارمغانی آسمانی است!
قبادی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه جشنواره امام علی پژوهی به یک رخداد علمی و عینی در قالب کنگره تبدیل شده است، گفت: موضوع اصلی کنگره امسال، پدیده صلح در اندیشه و سیره امام علی (ع) «بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی ناظر بر چالش های امروز و طرحی برای فردا» است، این مسأله نشانگر قدرت آینده نگرانه و انسانی امام علی (ع) و آثار جاودانه آن امام همام به شمار میآید. امام علی (ع) در نهج البلاغه دعوت کرده است که قرآن را به نطق در بیاوریم. باید از این گفتار امام درس بگیریم که اهلیّت، آمادگی، صلاحیت و ظرفیت پیدا کنیم تا همچنین امام علی (ع) با ما حرف بزند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد کلام امام علی (ع) را میتوان بهعنوان یک متن به شمار آورد؛ متنی که ساختار دارد، وجه معرفتی دارد، وجه اجتماعی دارد، وجه فرهنگی و ... دارد. پس حتما مخاطب ویژه هم دارد. همانگونه که امام علی (ع) در خطبه 125 نهج البلاغه که میفرماید: «هَذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْطُورٌ بَیْنَ الدَّفَّتَیْنِ لَا یَنْطِقُ بلِسَانٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ وَ إِنَّمَا یَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجَالُ» (قرآن خطّی است نوشته شده که میان دو جلد قرار گرفته، با زبان سخن نمیگوید و ناگزیر به مفسری نیازمند است، و این اشخاصاند که از جانب آن سخن میگویند)، همچنین حضرت در بخشی از خطبه 147 تصریح میکنند که مخاطب بودن قرآن اهلیّت میخواهد: «فَإِنَّهُمْ عَیْشُ الْعِلْمِ،وَ مَوْتُ الْجَهْلِ،هُمُ الَّذینَ یُخْبرُکُمْ حُکْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ، وَصَمْتُهُمْ عَنْ مَنْطِقِهِمْ، وَ ظاهِرُهُمْ عَنْ باطِنِهِمْ،لایُخالِفُونَ الدِّینَ،وَلایَخْتَلِفُونَ فِیهِ،فَهُوَ بَیْنَهُمْ شاهِدٌ صادقٌ، وَ صامِتٌ ناطِق» (و پیمان قرآن را محکم نخواهیم گرفت تا آنکه پیمان شکنان را بشناسید، و بدان چنگ نتوانید زد تا آنکه رها کنندگان آن را بشناسید. پس همه این حقایق را نزد اهلش بجویید، که آنان زنده دارندگان علم و میرانندگان جهل اند. آنانند که گفتار حکیمانه آنان از دانششان، و سکوت آن از گفتارشان، و برون آنان از درونشان شما را خبر میدهد، نه با دین مخالفت میورزند و نه در آن اختلاف کنند. دین در میان آنان گواهی صادق و خامشی گویاست).
قبادی خاطرنشان کرد: با کشف و تحلیل روشمند و عالمانه مسائل و چالش های امروز و عرضه آن به نهج البلاغه و دیگر آثار و معارف امام علی(ع) میتوانیم پاسخ هایمان را پیدا کنیم که امیدوارم در سومین کنگره بینالملی امام علی پژوهی(ع) تا حدود زیادی براساس این اهداف گام برداشته باشیم.
پایان پیام/248
منبع: شبستان
کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی راهپیمایی 13 آبان راهپیمایی 13 آبان 13 آبان 13 آبان استکبار ستیزی 13 آبان یوم الله ۱۳ آبان راهپیمایی 13 آبان کنگره امام علی پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۴۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
️شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدت در شهر ارومیه است
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: یکی از نمادهای هویت و تاریخ مجاهدت و رشادتهای مردم آذربایجان در زمان انقلاب در شهر ارومیه حاج شیخ غلامرضا حسنی بوده و شهرداری ارومیه باید برای برگزاری هرچه باشکوهتر برنامه بزرگداشت سالگرد رحلت آن مرحوم از هیچ تلاشی را دریغ نکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجانغربی، حجتالاسلام محمد خلیلپور امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در نشست هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به در پیش بودن ایام ششمین سالگرد رحلت حاج شیخ غلامرضا حسنی مجاهد نستوه آذربایجان، اظهار کرد: یکی از نمادهای هویت و تاریخ مجاهدت و رشادتهای مردم آذربایجان در زمان انقلاب در شهر ارومیه حاج شیخ غلامرضا حسنی بوده و شهرداری ارومیه باید برای برگزاری هرچه باشکوهتر برنامه بزرگداشت سالگرد رحلت آن مرحوم از هیچ تلاشی را دریغ نکند.
وی افزود: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری باید در برگزاری ویژه برنامههای مناسبتی در شهر و همچنین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری در فضاسازی و آذینبندیهای سطح شهر اهتمام ویژه داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با انتقاد شدید از ضعف اطلاعرسانی روابط عمومیهای شهرداری گفت: ضعف روابط عمومیها در مباحث اطلاعرسانی در ویژه برنامهها، مراسمها و پروژههای عمرانی و خدماتی مدیریت شهری مشهود است.
خلیلپور در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از رسالتهای اصلی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ایجاد شور و نشاط برای مردم است، تصریح کرد: فصل تابستان شهر ارومیه پتانسیل و فرصتی بینظیر برای برگزاری جشنوارهها و نهایت استفاده در تحقق رسالت سازمانی است.
وی با اشاره به ضرورت نامگذاری تمامی پلهای سطح شهر ارومیه به یک نام و یا نماد یادآور شد: برخی از پلهای شهر مزین به نامهای مقدس همچون پل مادر و پل خاتم الانبیا (ص) و … بوده و تزئینات و فضاسازی پلها تا حدودی متناسب با نام آنها انجام شده و در سایر پلهای سطح شهر هم باید اقداماتی نظیر آنها انجام شود.
خلیلپور خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در پل غیر همسطح آذربایجان که چند سطح آن به فاز بهرهبرداری رسیده است، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه میتواند با فضاسازی متناسب با نام پل اقدام و تصویری از شهید مهدی باکری، تبلور غیرت آذربایجان، در آن استفاده شود.
کد خبر 751211