Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی فروتن می گوید درحال حاضر هر روز در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی محتواهای تازه تولید می شود، گوشی های موبایل در دسترس کودکان قرار دارد و این نشان دهنده ی این است که مخاطب تقاضای بیشتری دارد و به دنبال آثار جذاب و خوب است، به دلیل اینکه نمونه های بهتر و پر رنگ و لعاب تر و با ادبیات خاص کودک در شبکه ها و مدیوم های خارجی به صورت فراوان در دسترس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته که مخاطب آگاه می داند که برنامه سازهای خارجی برای ما دل نمی سوزانند بلکه می خواهد چیزی را به صورت قطره ای در ذهن فرزند ما تزریق کنند تا بعد این از این ذهن بهره برداری های خود را داشته باشد. متاسفانه تولیدات تلویزیون تکراری و تنها افراد تغییر می کنند.

علی فروتن بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که اکثریت افراد آن را با برنامه فیتیله ای ها می شناسند. او عمده توان بازیگری خود را در گروه سنی کودک و نوجوان به خدمت گرفته و به غیر از برنامه‌ های مرتبط با مجموعه فیتیله‌ای‌ ها، در مجموعه کارگاه خصوصی من، آتینگا و پاتینگا در شهر و سریال های خاتون و عکاسخانه نیز نقش‌ آفرینی کرده‌ است. او در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درخصوص کاهش استقبال مخاطب از برنامه های کودک های اظهار داشت: زمانی که خوراک خوب برای مخاطب ساخته نشود و با آثار سلیقه ای برخورد شود مخاطب هم کاهش پیدا می کند. هنرمند زمانی می تواند کار خوبی ارائه دهد که در آزادی کامل باشد و بدون اینکه به ایمان و اعتقادات کسی توهین کند اثری تولید کند. وقتی پای بچه  ها  به میان می آید خط و مرز ها فرق می کند و دنیای کودکان با بزرگسالان تفاوت های زیادی دارد. به فرض مثال یک کودک اگر از یک شخص خوشش نیاید به سمت او نمی رود این دقیقا نشان دهنده ی این است که مخاطب کودک به دنبال چیزی است که به دل او بنشیند. چه در تئاتر، چه تلویزیون و سینما وقتی قرار است اثری تولید شود و با محدودیت های فراوان مواجه می شود درواقع این اثر خوبی خلق نخواهد شد. مگر چقدر می توان با این محدودیت های گسترده یک اثر خوب تولید کرد؟ طبیعتا همه چیز تکراری می شود و در نهایت هم مخاطب ریزش می کند. 

وی افزود: درحال حاضر هر روز در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی محتواهای تازه تولید می شود، گوشی های موبایل در دسترس کودکان قرار دارد و این نشان دهنده ی این است که مخاطب تقاضای بیشتری دارد و به دنبال آثار جذاب و خوب است، به دلیل اینکه نمونه های بهتر و پر رنگ و لعاب تر و با ادبیات خاص کودک در شبکه ها و مدیوم های خارجی به صورت فراوان در دسترس است. البته که مخاطب آگاه می داند که برنامه سازهای خارجی برای ما دل نمی سوزانند بلکه می خواهد چیزی را به صورت قطره ای در ذهن فرزند ما تزریق کنند تا بعد این از این ذهن بهره برداری های خود را داشته باشد.  متاسفانه تولیدات تلویزیون تکراری و تنها افراد تغییر می کنند.

فروتن با اشاره به اینکه دایره واژگان ادبیات کودکان محدود است افزود: دایره واژگان ادبیات کودک 400 تا 450 واژه است و نویسنده کار کودک وقتی با این محدودیت کاری خلق می کند از نظر من معجزه کرده است. به این دلیل که نمی تواند از همه کلمات و از همه استعاره ها استفاده کند چون کودکان متوجه نمی شوند و وقتی کسی با محدودیت واژه ها می تواند چیز خوبی خلق کند یک معجزه است. درحال حاضر کودکان ما کتاب کم می خوانند و به طبع از آن تلویزیون و نمایش هم کمتر میبینند. باید والدین برای فرزندانشان کتاب بخرند و آن ها را به کتابخوانی عادت بدهند و در پی آن کودکان مشتاق می شوند تا نمایش یا فیلم آن قصه را ببینند اما درحال حاضر چیزی که وجود دارد این است که کودکان ما آهنگ هایی با ادبیات چیپ مانند شعرهای ساسی مانکن را به جای آن ها حفظ هستند . باید گفت این خواننده موفق بوده است چون می داند از چه واژگان و ریتم و ضرب آهنگی استفاده کند اما ما در شناخت کودکان موفق نبوده ایم.

این بازیگر درپی صحبت های رئیس سازمان صدا و سیما در افطاری با هنرمندان بیان کرد: مخاطب وقتی شما را دنبال می کند که یک کار جدید انجام دهید و حرمت او را حفظ کنید. وقتی مدیر یک مجموعه کار خود را بلد نیست باعث موفقت هم نمی شود حتی اگر کاربلد باشد اما او را محدود کنند باز هم نمی تواند قدمی برای موفقیت بردارد در حال حاضر در رسانه ی ملی با همه چیز سلیقه ای برخورد می شود. درواقع اگر بهترین برنامه سازان را بیاوریم وقتی در یک چارچوب خاص با مواردی دیکته شدده مجبور است کار کند نمی توان از او توقع معجزه داشت. 

بازیگر سریال خاتون درخصوص برنامه ی "مهمونی" خاطر نشان کرد: برنامه آقای طهماسب برای رده سنی بزرگسال نیست چون کودکان هم به واسطه افراد بزرگسال این برنامه را می بینند. درواقع کاراکتر ها و عروسک های ایرج طهماسب دقیقا از کلاه قرمزی تا همین عروسک بچه یک نگاه کارشناسانه و آسیب شناسی دارد و واقعیت کودکان خیابان را نشان می دهد. ایرج طهماسب آنقدر کار بلد است که از یک تکه پارچه زندگی خلق می کند و به نظرم حرف های خوبی در این کار زده شده است.

بازیگر سریال عکاسخانه درخصوص فعالیت در شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی مانند یک امپراطوری است و درواقع دولتی جداگانه برای خود است. اگر یک کار تولیدی برایشان سود داشته باشد همکاری می کنند در غیر این صورت امکان ندارد بتوانید با آن ها همکاری کنید. شبکه نمایش خانگی به دنبال محتوای خوب برای مخاطب نیست بلکه به دنبال درامد زایی بالا برای خودشان هستند. من یک کار تولید شده برای پلتفرم ها بردم اما به دلیل اینکه کار تولید شده بود و دیگر دخالتی در آن نمی توانستند کنند و کار را جوری زمین زدند تا دیگر نتوان کاری کرد. و از نظر من رقابتی بین پلتفرم ها وجود ندارد و درواقع با هم یکی هستند  اگر کاری در ی پلتفرم تایید نشود در دیگر پلتفرم ها هم تایید نخواهد شد و دیگر نمی توانی با اثر تولید شده ات انجام دهی چون اگر در فضای مجازی مانند اینستاگرام پخش شود می گویند صیانت است اگر به شبکه های خارجی دهیم می گویند خیانت کردهای و در دردسر های زیادی خواهید افتاد.

او ادامه داد: در هر صورت ما تولید کننده آثار هستیم اما من به شخصه کسی هستم که سی سال است که در کار کودک فعالیت می کنم و افرادی کار من را بررسی می کند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد اما خوشبختانه هم من و هم آقای گلی جزو آدم هایی هستیم که نمی ایستیم و دست از تلاش برنمیداریم. داوود رشیدی بزرگوار که روح ایشان شاد باشد می گفت هنرمند را از در که بیرون کردند باید از پنجره وارد شود. ما هم آمده ایم تا برای کودکان کار کنیم اگر بشود در فضای مجازی، دور میدان هفت تیر ، یا در پشت بام و هرجایی که بتوانیم مخاطب کودک را به دنبال خود می کشانیم و برای آن ها کاری انجام می دهیم.

علی فروتن در پایان درخصوص فعالیت های اخیرش گفت: منتظریم که سریال دو قلو ها شروع شود که اگر مشکلات مالی آن حل شود نهایتا تا آخر اردیبهشت ماه استارت می خورد. من و آقای گلی و برخی از بچه ها برای سال 1401 در تقویم کاری خود دو نمایش بزرگسال آماده می کنیم و یک نمایش کودک و یک کنسرت نمایش کودک که این کار ها را به تدریج جلو می بریم.

انتهای پیام//

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کودک فیلم کودک و نوجوان علی فروتن درحال حاضر شبکه ها پلتفرم ها علی فروتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۸۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان

محسن صفایی فرد سردبیر مجله هنری «بوم» درباره این برنامه که پخش آن از سال گذشته در شبکه دو سیما آغاز شده به خبرنگار مهر بیان کرد: این برنامه بازنمایی هنر و هنرمندان ایرانی در میدان و مکان الهام بخش هنری است.

وی درباره رویکرد برنامه اضافه کرد: «بوم» می خواهد از استودیو بیرون بیاید و تصویری معنی‌دار از صحنه هنر ایران به چشم مخاطب برساند. هر قسمت از این برنامه سراغ آثار تازه هنری، اجراهای تازه، نمایشگاه ها و هنرمندانی که به دلایل مختلفی نامشأن مطرح می شود، می رود. برنامه گاهی به صورت متمرکزتر سراغ هنرمندان رفته و در این بخش دیداری با هنرمندان بزرگ دارد که چند سالی است کمرنگ بوده اند. کارنامه این هنرمندان در برنامه مرور می شود و گپ و گفت در محل کار و خانه آنها برگزار می شود.

«بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نیست بلکه یک برنامه هنری است

صفایی فرد با تاکید بر خروج «بوم» از یک برنامه صرف استودیویی تصریح کرد: در این برنامه بنا داریم بیرون از استودیوها به ملاقات اثر هنری و هنرمند برویم و تلاش می کنیم «بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نباشد بلکه یک برنامه هنری با قابی در خور شأن برای هنر و هنرمندان باشد. از جهت کیفیت بصری و قابی که تدارک می بینیم نیز هدفمان این بود تصویری باشکوه به چشم مخاطب برسانیم. این برنامه هدفی فردی را دنبال می کند که آموزش چشم اندازهای هنر ایران برای مخاطب است. «بوم» می خواهد زیبایی شناسی مخاطب را ارتقا دهد و البته نه به سبک یک برنامه تخصصی چون «بوم» در شبکه دو که شبکه زندگی است تعریف شده از این رو بیشتر سراغ هنرمندانی می رویم که بتوان به همراه آنها تصویری زیبایی شناسانه ارایه کرد.

سردبیر «بوم» اضافه کرد: در واقع بینندگان ما بیننده فضای هنری هستند اما فضای برنامه صرفاً نخبه پسند یا مشابه گفت‌وگوهای تخصصی و طولانی نیست.

وی درباره آیتم های برنامه توضیح داد: «بوم» در بعضی قسمت ها به فراخور موضوع برنامه روی یک موضوع متمرکز می شود مثلاً در برنامه ای که به مناسبت روز معلم پخش شد سراغ محمدرضا لطفی آهنگساز رفتیم که از زاویه معلمی او بود و تاکنون به شأن معلمی او پرداخته نشده بود.

پرسه در فضای هنر

صفایی فرد درباره حضور حامد مهربانی مجری برنامه نیز یادآور شد: «بوم» یک شخصیت پرسه زن و نوعی گشت و گذار در فضای هنر دارد. یکی از اجزای برنامه حامد مهربانی راوی برنامه است که به نوعی این شخصیت با او تعریف شده است. او هر هفته به تازه های هنر و آثار هنری می پردازد گاهی هم از یک هنرمند سراغ می گیرد. سال گذشته مجید انتظامی کنسرتی داشت که ما در ۲ قسمت به این کنسرت پرداختیم.

وی اضافه کرد: شخصیت محوری برنامه حامد مهربانی است که باید شکل بگیرد. او فقط مجری نیست و به نوعی صحنه گردان برنامه است، دست مخاطب را می گیرد و به جاهای مهم هنری می برد و مخاطب را با روایت هایی از هنر امروز ایران آشنا می‌کند. او سوابق پررنگی در اجرا دارد و حتی غیر از آن شأن برنامه سازی و تهیه کنندگی دارد و از این حیث انتخاب دقیقی بود. او یکی از افراد جدی در تحریریه و سردبیری است.

صفایی فرد در پااین درباره وجه تمایز برنامه نسبت به دیگر برنامه‌ها نیز عنوان کرد: مواجهه نزدیک با چهره هنر و هنرمند کمتر در قاب تلویزیون دیده شده است. ما آن تصویر استودیویی شده مکانیکی از برنامه ها را لااقل در این برنامه هنری به هم زدیم. به یک کنسرت، گالری یا موزه می رویم و جاهایی که در برنامه های دیگر و روتین هنرمندش مهم بوده برای ما در قالب محیط، نما و قاب، ارزش و حس و حال پیدا کرده است.

«مجله هنری بوم» با اجرای حامد مهربانی، تهیه‌کنندگی احمدرضا بلیغ و احمدرضا زارعی، کارگردانی کیانوش الطافی، سردبیری محسن صفایی فرد و همت گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک تهیه و تولید شده که چهارشنبه ها روانه آنتن شبکه دو می‌شود.

کد خبر 6098541 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • مشکلات رفتاری کودکان ۳ تا ۵ ساله را چگونه بر طرف کنیم؟
  • دلیل اصلی پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • حمایت تمام قد یک نماینده مجلس از همایش لاکچری قالیباف/ توقع داشتند نمایندگان به مسافرخانه‌ای در راه آهن بروند؟
  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  • تپسل و شیپور قرارداد همکاری امضا کردند
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • بازار ۵۰ میلیاردی تبلیغات در شیپور
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه